Thursday, March 12, 2009

Bila Hati Berbicara 9

Sejak hari itu masalahku dengan Nial selesai namun bukan dengan keluarganya dan….Fifi. Letih fikiranku ini memikirkan perihal Fifi…Fifi sudah tidak bertanya perihal LD..tetapi LD merupakan teman lelaki Fifi yang paling lama bertahan dengan sikapnya malah aku tahu jauh di sudut hati Fifi dia menyesal dengan perpisahannya itu. Rumit…hidupku memang rumit!!
‘Ah..malas nak fikir lagi!!’
“Abang..hujung minggu ni kita balik rumah mama ya”
“Mama abang ke..mama Aya”
“Mama Aya”
“Kenapa tiba-tiba ni…abang sibuklah 2-3 minggu ni, lain kali ya sayang”
“Tak nak..nak balik minggu ni jugak”
“Tak boleh sayang”
“Kalau macam tu biar Aya balik sorang-sorang”
“Kenapa ni..cakap betul-betul kat abang”
“Rindu kat papa ngan mama”
“Habis abang”
“Tulah sebab Aya ajak balik sama, taklah rindu nanti”
“Hmm..nampaknya sekarang dah pandai rindukan abang ya!!” senyumnya sudah melebar..
“Abang tak nak balik sudah!!Aya balik sorang-sorang” Lantas Aya mengangkat kaki..
‘Aik..isteri aku ni dah pandai merajuk pulak sekarang..Rasanya aku jer yang biasa merajuk’.Nial mula hairan dengan sikap isterinya ini tetapi dia bahagia kini.

Seperti yang diizinkan Nial, aku pulang tanpanya..Aku pun hairan sebenarnya, sejak bila aku pandai merajuk dengan lelaki bernama Nial ni. Yang pasti hidupku sekarang teramat jauh dari perhitunganku.
“Yaya ni..tiba-tiba balik, saje nak surprise mama ngan papa ke? Mana Nial..Yaya tak ajak sama ke?”
“Rindu kat mama ngan papa la, sebab tu balik..sampai kena tinggalkan suami kesayangan” kesayangan ke?? Aku pun tak tahu..”Dia sibuk la mama..kena submit dia punya report master”
“Sebab rindu aje ke??sebab tu baru balik..kalau tak..haram nak nampak muka sekarang..macam mana hidup Yaya sekarang..Nial ok..parents Nial apa khabar?”
“Biasa aje” sengihku malas ceritakan hal yang sebenar..takut mama risau.
“Ni..mama nak tanya sikit..Yaya masih tinggal asing ke dengan Nial?”
“A..ah”
“Tak baik buat macam tu Yaya..tanggungjawab Yaya sekarang pada suami tau” aku sengih lagi..
“Nial tak kisah pun mama”
“Memang lah kalau bukan Yaya berkeras, tak lah Nial tu bagi kan?”
“Alah mama ni..tak sukalah Yaya mama macam ni..Along mana”
“Macamlah tak tahu along kamu tu, hujung minggu mestilah dia keluar enjoy..tu lah lain kali cakap awal-awal nak balik tu”
Aku hanya tersenyum.Nyata kasih sayang mama padaku masih sama seperti dulu..Papa pula, kalau aku tak menentang arahannya pasti akulah anak kesayangannya.Takut aku dulu bila fikir balik aku tak mahu kahwin dengan Nial..nyaris putus hubungan anak beranak. Yang nyata semuanya demi nama baik keluarga. Baru aku sedar sekarang betapa besarnya tanggungjawab ibubapa dalam membesarkan anak-anaknya. Ibubapa?Anak? Naluri hatiku begitu aneh sekarang. Aku menyentuh perutku, sejak 2-3 hari ini aku terasa lain semacam..terasa satu perubahan di dalam diriku ini…Aku telan liur, teringat bahawa periodku sudah terlewat dari biasa..kemungkinan yang satu itu mula timbul di benakku ini..
“Yaya…kenapa boleh termenung tiba-tiba ni..puas mama panggil. Yaya ada masalah ya”
“Aa..mama ni..mana ada..saje aje mama nak kenakan Yaya ni..” Sengihku nyata tidak menyenangkan mama pada waktu itu..dia hanya mengeluh dengan sikapku ini.

**************
Seperti yang dijanjikan Nial menjemputku di stesen bas Larkin..aku selesa begitu dengan rutinku yang sentiasa bersederhana walaupun Nial mencadangkan aku naik flight saje..Namun aku tidak mahu merubah kebiasaanku ini..
“Hai sayang..happy balik kampung sorang-sorang”Aku perhati reaksi mukanya..aku tahu dia sengaja memerliku kerana aku berkeras hendak pulang ke kampung tanpanya…waktu dia sibuk begini.
“Mestilah..tapi tak best sebab abang tak ada” saje aku ingin mengambil hatinya..
“Emm..ingat juga kat husband yang ditinggalkan ni..ingat dah lupa terus”
“Alah..only this time je..lain kali kita balik sama-sama ya!” pujukku.
“Ok..but dengan 1 syarat…malam ni kita tidur rumah mama ya..Mama dah mula bising sebab abang dah lama tak balik” ‘Aduh!! Inilah yang aku paling malas, benci, takut dan tak mahu ni’
“Kan abang busy dengan report abang” dalihku..
“Dah siap pun..tinggal nak hantar je”
“Betul..cepatnya” terkejut aku..aku rasa report tu bukannnya sikit..
“Ialah…sebab kena tinggal dengan isteri, kenalah buat cepat-cepat..nanti tak boleh jumpa dengan isteri pulak” Macam perli aje bunyinya.
“Lain kali kenalah Aya balik kampung sorang-sorang supaya kerja abang tu cepat siap kan?” gurauku.
“Ah…tak payah..tadi dah janji kan..the last time..lain kali jangan harap abang izinkan”

Aku menarik muka masam, saje tunjuk perasaan tapi dia buat-buat tak tahu.Hampeh betul..Dan kami sampai jugak di rumah mama Nial…Macam biasa, jelingan maut mama Nial membuatkan aku semakin gerun. Agaknya dia ingat Nial pulang sorang-sorang…
*************
Sedang aku lepak-lepak di ruang tamu menunggu Nial,tiba-tiba mama Nial muncul..
“Bila kau nak berambus dari hidup anak aku?” Aku telan air liur…”Kau jangan nak berangan jadi menantu rumah ni lagi.Lepas Nial tamat belajar..kau pun akan tamat menjadi menantu rumah ni!!” dan aku tersentak..
“Kenapa??terkejut..tak payah buat muka depan aku…jangan harap kau akan kekal hidup dengan Nial…Nial pasti akan tinggalkan kau..lagi satu!!...kalau kau ada anak dengan Nial sekalipun..aku tak teragak-agak akan bunuh anak kau..Aku tak mahu keturunan kau mencemarkan nama baik aku!!” Lantas ugutan mama Nial membuatkan aku sesak nafas..Ku tahan air mataku ini dari menitis..sejauh itukah mama Nial membenci diriku ini..
Mendengarkan ada langkah kaki mendekati kami..mama Nial berpura-pura ramah denganku..Hipokrit!!Kulihat Nial mendekatiku dan tidak lama selepas itu mama Nial meninggalkan kami berdua..
“Why are you so upset sayang…mama cakap apa tadi?” kiranya terkesan juga perubahanku di matanya.
“Tak ada apa-apa la..Maybe ingatkan papa dan mama lagi kot”
“Kan sayang baru je balik dari sana”
“Yelah..tapi kejap aje kan”
“Ok…nanti kita balik lama-lama lain kali ya” lagaknya macam pujuk budak kecil pulak.Namun itu semua tidak dapat memujuk hatiku yang seduh, takut dan sengsara ini.
“apa yang papa cakap tadi..lama betul abang kat atas”
“Papa?Em.apa lagi kalau tak perihal syarikat..Abang rasa lepas settle projek master abang bulan ni..pasti kena paksa kerja terus”
“baguslah macam tu kan”
“Aya sayang..kalau kerje dengan papa, abang kena outstation selalu tau!”
“Kan itu memang tanggungjawab abang..tolong keluarga,lagipun abang kan anak sulung..” Walaupun aku tak diterima oleh keluarga ini, aku bukanlah seorang yang suka mengadu dan suka memecahkan hubungan kekeluargaan…
“Aya tak kisah kena tinggal selalu”
Aya sekadar mengangguk.Tanpa sedar..Aya tdak tahu keadaan ini bakal merumitkan hidupnya lagi….

No comments:

Post a Comment