Thursday, March 12, 2009

Bila Hati Berbicara 6

Kini sudah dua hari LD mendiamkan diri selepas menghantarku ke rumah sewa..Dia memang tidak hiraukan aku langsung sejak hari itu..Dalam hatiku terasa pedih sekali diperlakukan begini..Kalau dulu mesti tiap malam bergayut..Dan hatiku terasa kian hambar sekarang untuk memperjuangkan hubungan ini..Dan aku biarkan hari-hari berlalu seperti biasa.
2 minggu berlalu, dia juga senyap tanpa berita..dan teman serumahku pun tidak pertikaikan lagi kenapa aku sering lenyap dari rumah sekarang cuma mereka bising lihat aku yang asyik termenung.
**********************************

“Aya…jom kita keluar.Tak syok la aku tengok kau asyik termenung aje..mana Aya yang aku kenal dulu..you totally change my dear…and I miss the old Aya very..very much” sungguh-sungguh Atie menuturkan ayat itu sehingga aku begitu terharu dengan sikap prihatinya itu..
“Kenapa?Aku tak macam aku dulu ke??ye ek” macam dulu-dulu aku buat muka bodoh dan selamba..
“See..that Aya…”
“So..mana ada berubahnya..saje kau nak kelentong aku ek??” serkapku untuk menutup masalahku ini..
“Sekarang taklah sebab aku dah tanya..if I don’t ask you..you are not you anymore!!”
“Ye ke??” aku pura-pura tak tahu padahal aku tahu memang perubahan hidupku bagaikan sudah berpusing 360 darjah dari sudut asal.
“Actually, almost 100%..tell me Aya, what happen to you??” Memang Atie adalah rakan baikku yang sungguh akrab..malah bagaikan adik-beradik..tetapi kisah hidupku ini sukar untukku kongsi dengan orang lain..malah apa yang berlaku antara aku dan mama Nial pun masih tersimpan rapi dari sesiapa pun..mahu Nial, mama, papa..dan yang nyata hatiku sakit..”Dan aku hairan…kenapa kau selalu tenung cincin di jari kau..seingat aku..cincin tu tak pernah aku lihat sebelum ni kan”
Belum sempat aku berfikir alasan..dia sudah membuatkan aku berdebar separuh mati sehingga aku termenung renung cincin pun dia perasan..Seteruk itu dan begitu jelaskah perilakuku kini?...
“Tell me..you kena paksa bertunang????or..kau dah kahwin??” pertanyaanya itu membuatkan aku seakan ingin lari dari berdepan dengan Atie..tepat sekali tekaannya…Ternyata ajakannya tadi terus mati..

“Kenapa muka aku ni macam kena paksa ke???Kahwin…Ni bukan cerita dalam TV la Atie” aku pura-pura berjenaka..
“Taklah cincin tu kan..orang yang dah kahwin biasa pakai..cousin aku pun pakai waktu wedding dia hari tu..kot lah kau kahwin senyap-senyap”..’Aduh..kena lagi batang hidungku...takkanlah Atie ni tahu pulak??tak mungkin…’
“Kau ni..kalau bab imaginasi ke..bab mengarut boleh la bagi kat engkau..aku pakai ajelah..dah bendanya ada..aku hentam aje la..nanti membazir pulak..” padahal tuhan aje yang tahu bagaimana aku menutup gelora hatiku ini.
“Kalau macam tu…aku pinjam boleh??Cantiklah..aku nak action sikit depan orang lain” Umpannya itu membuatkan aku mati akal…Nak cari nahas..tahu kat LD niaya aku..lagipun kes aku lewat ari tu pun dia masih tak mahu maafkan..Tak pasal-pasal bertambah lagi masalah…
“Woi..kau ni…hampes betul..ingatkan kau betul-betul nak tahu masalah aku..rupanya nak pinjam cincin..sebab tu bodek ya…boleh blah..”gurauku ingin menutup terus cerita tadi.
“Ha..macam ni baru betul Aya…kerek betullah..punyalah susah..aku saje je serkap jarang..yelah..kau tu.naik tension saje orang menengoknya..”
“Ialah..ialah…aku tak buat lagi dah..boleh cik Atie sayang..jomlah keluar!!”
Aku menarik nafas lega..yang nyata rahsiaku masih rahsia hingga saat ini…
***********************
Memandangkan aku keluar berdua dengan Atie aku beranikan diri mendapatkan pendapat Atie…
“Atie…apa kau buat bila kena paksa kahwin..lepas tu tak ada restu keluarga?”
“Ini yang aku musykil ni..tadi aku tanya kau nafikan..last-last kau bagi balik soalan tu kat aku pulak!!”
“Alah..saje je aku tanya..ni pun sebab kau ungkitkan tadi..nak la jugak aku tahu apa kau buat?”
“Cerita hangat ni…tapi keadaan macam ni aku selalu lihat dah kat TV..kat novel lagi berlambak..baik kau tengok ending kat TV la..”
“Aku just nak tahu kau punya pendapat..mana tau lebih hebat dari ending drama…”
“Tell me what..ini masalah siapa sebenarnya..kau ya..”
“Aku kan suka tolong orang..jadi aku nak tahu la..”
“Siapa punya problem ni…Fifi..ke si Nial..” aduh..dua nama yang menyebabkan aku terperangkap kini dalam kisah hidup yang penuh dugaan..
“Alah..cakap jelah..banyak soal pulak..” rajukku..
“Em..kalau aku..kalau dua-dua orang saling mencintai walaupun ditentang keluarga aku akan teruskan jugak..”
“Maksud kau kahwin..macam mana kalau dua-dua tak menyintai+parents tak restu+tapi kena kahwin..”
“Kalau kes macam ni aku rasa baik tarik diri awal-awal..buat merana hidup aje..tapi mana ada orang kahwin dalam kes macam tu.”
“Ada..”
“Wait..siapa sebenarnya ni??Kau ke..kau pelik sekarang ni Aya..cakap betul-betul..kau dah kahwin ya!!”
“Kau ni…asal aku cerita mulalah cakap tu masalah aku..ni malas aku nak buka mulut ni..”
“Yalah..kau cerita tu macam lah masalah kau..tak payahlah kau buat baik kat orang lagi..buat seksa hidup kau je..” Memang hidupku terseksa sekarang..dengan masalah dengan Nial..mamanya usah dikata lagi..
“Saje je aku nak tahu..kalau benda-benda tu jadi kat kau macam mana kau buat…”
“Kelakarlah..minta-minta tak jadi lah kat aku..nanti jadi ratu airmatalah aku..tak sanggup…weh..weh Aya..mana kau beli cincin tu ek..honestly..cantik sangat..aku pun nak beli satu buat koleksi” melencong pulak soalan dia..
Dia masih ingat perihal cincin tu..ni tak boleh jadi ni..nahas aku nanti..
“Bukan aku belilah..mana lah aku tahu..”
“So..siapa bagi??” mahu kering darah aku hari ni dengar soalan-soalan dari Atie…
“Suami aku..puas hati??” dan Atie tergelak..nyata dia ingat aku bergurau..Baguslah..selamat lagi rahsia aku..

No comments:

Post a Comment