Tuesday, November 24, 2009

Bila Hati Berbicara 20

Hari ini sudah 2 hari Nial ponteng kerja. Selama dua hari ini jugalah dia yang menguruskan Ain dan Awish..Dan tiap-tiap petang, dialah yang akan menjemput aku pulang ke rumah selepas aku habis waktu kerja.Dan yang aneh, dia seakan merubah rutin hidupku selama beberapa tahun kebelakangan ini.


“Awak tak ada kerja ke? Tak apa ke awak ponteng kerja lama-lama?”

“abang dah cakap pada papa, abang nak cuti panjang..lagipun abang dah lama tak cuti. Asyik kerja je 24 jam. Aya ni…macam tak suka je abang ada kat sini”

‘terasa la pulak Nial ni..sensitif rupanya’

“Tak adalah..nanti habis semua kerja awak terbengkalai sebab awak ponteng kat sini..siapa yang susah? Awak jugak kan?”

“Alah..bukan selalu abang dapat cuti macam ni..sekali-sekala nak jugak abang luang masa dengan anak-anak dan isteri..”

‘Isteri!! Teringat aku dengan hakikat tentang statusku sekarang!!Adakah aku masih isteri tunggal Nial?? Ataupun aku sudah mempunyai madu tanpa pengetahuanku!!’

“Saya nak tanya sesuatu boleh?”

“Kenapa sampai minta izin pula bila nak tanya soalan..It’s weird sayang!!”

“Emm…emm..aw..awak dah kahwin dengan….” Belum sempat aku habiskan ayat dia sudah memotong..kan betul..kalau aku tanya straight mesti takkan habis soalan aku..mesti ada aje yang nak dibangkangnya…Dan pandangan Nial padaku waktu itu nyata terlalu tajam..

“Aya nak sangat ke bermadu?” tanyanya lagi..

“Saya just..nak tahu..kan awak yang cakap dulu….waktu sebelum kita berpisah kan awak sendiri pernah cakap awak nak kahwin lain..”

Baru Nial faham maksud kata-kata Aya saat itu…ingatkan tadi Aya suruh dia kahwin lain..Singkat betul fikiran Nial saat itu..

“Aya..itu perkara dulu..waktu abang tak fikir panjang apa yang abang katakan…abang terlepas cakap. Abang tak terniat sikit pun dalam hati nak kahwin lain…Isteri abang hanya satu..dunia akhirat..”

Terasa gembira hatiku saat ini..dan secara tak sengaja senyuman terukir di bibirku..

“Gembira??” Tanya Nial dan aku lantas mengangguk tidak mahu lagi menyembunyikan perasaanku padanya saat itu.

“Boleh abang minta sesuatu?” Pelik saja aku lihat aksi Nial pada waktu itu..aku Cuma mengangguk..

“Call me abang macam dulu boleh??”

Rupanya itu yang dimahunya…aku mengalihkan pandangan ke luar tingkap kereta..Dia kemudiannya mengeluh.

“Ok..abang tak minta Aya panggil sekarang” sebenarnya Nial sudah cukup bersyukur Aya menerimanya kembali. Cuma dia inginkan Ayanya yang dahulu.

“Merajuk ke?” tanya Aya tiba-tiba

“Abang merajuk ke?” Aya faham sangat dengan perangai Nial yang sebenar..Tak pernah berubah. Walaupun di luar katanya tak apa..hakikatnya tidak.

“Aya cakap apa tadi?” Nial inginkan kepastian..Rasanya dia tak silap dengar perkataan yang keluar dari mulut Aya tadi.

“Cakap apa?” Aya pura-pura tak tahu.

“Aya!!” Nial sudah naik geram.

“Abang ni kan..dari dulu samapi sekarang tak pernah nak berubah….Perangai dari zaman belajar sampai sekarang masih sama…sedar ke tak, awak tu dah ada anak dah!!”

Nial hanya tersengih..terkena dia.

“I love you sayang..” dan Aya hanya tersenyum..

“Sayang…dengar tak ni!!” manja aje suara Nial..sebijik macam Awish kalau inginkan sesuatu..Betullah tu..anak dia kan..

“Em..dengar” Nial ni..kalau dia buat perangai, sama aje dengan Awish..tak akan mengalah selagi tak dapat apa yang dia nak..

**********************

Malam itu, Nial buat hal lagi dengan permintaannya yang nyata membuatkan aku gerun memikirkannya…

“Bila Aya nak ikut abang balik KL ?” aku yang baru selesa dalam pelukannya selepas menidurkan anak-anak di bilik sebelah tersentak..Hanya senyap tanpa jawapan.

“Aya..sayang dengar tak apa yang abang tanya ni?” dibelai rambutku itu…aku selesa begitu, cuma tidak selesa dengan soalan yang diutarakannya…

“Em..dengar”

“So..bila?”

“Tak boleh ke Aya duduk sini aje..” Pintaku…kini mataku dan matanya sudah setentang..Itupun setelah Nial yang seakan memaksa aku merenung matanya itu…

“Aya…takkanlah kita nak macam ni sampai bila-bila…Abang tak selalunya ada masa nak datang ke sni..”

“Datanglah bila abang free” lancar saje ayat itu keluar dari mulutku menyebabkan muka Nial berubah masam..

“Aya…” belum sempat Nial menyambung ayatnya aku memotong.

“Beri Aya masa boleh..banyak benda berlaku dengan pantas..banyak yang kena diuruskan..kerja..pasal anak-anak..pasala..keluarga abang”

“sebab mama kan..cakap dengan abang betul-betul” namun aku senyap

“Aya tak usah selindung dari abang lagi..abang tahu apa yang sebenarnya waktu mama jatuh tangga dulu…Bukan Aya yang tolak mama kan…tapi mama yang cederakan dirinya sendiri kan!!” dan ayat yang keluar daripada Nial menyebabkan aku terkejut…

“Ma..mana Nial tahu ni?”

“Kenapa Aya tak terus terang abang awal-awal?”

“Em..macam mana Aya nak cakap…abang dah hentam Aya awal-awal lagi waktu tu..” gurauku secara tak sengaja..dan menyebabkan Nial mengeluh perlahan…

“Ok..lain kali abang janji akan dengar dulu apa yang Aya nak cakap..abang minta maaf ya sayang”

“Em…tak naklah ingat kisah yang dulu lagi..kita tutup buku ajelah kisah yang dulu…Tapi kan…boleh ke abang nak dengar apa yang Aya nak cakap..Abang kan selalu je potong apa yang Aya nak cakap…Kalau abang nak tahu, abang tu gayanya macam Hitler aje..semua kena ikut arahan abang aje..”

“Mana ada”

“alah..dah buat tapi tak nak ngaku pulak..nak Aya ingatkan ke?”

“Tapi kan sayang…memang seorang isteri kena ikut arahan seorang suami kan…”

“Tak..” bantahku..

“Apa?” Nial sudah macam nak marah aje…

‘Hah..kan betul aku kata dia ni macam Hitler..’ dan aku nak tergelak pula dengan reaksinya itu.

“Aya ni memang nak kena ni…” dan tiba-tiba Nial menggigit hidungku..

“Sakitlah…abang ni jahat betul…Benci tau!!”

“Tulah..lawan lagi cakap abang…”

“Ok..”

“Aya!!”

“Ok..ok..Aya ngaku salah..” kataku cepat-cepat bila mulutnya mendekati mukaku…

“Ha…tau takut, kalau tak..memang dah kena hidung Aya ni!!!”

29 comments:

  1. Sorry ya baru dpt upload yg next baru...
    Pd yg setia pd e-novel ni..thanks a lot..
    komen2 anda bnyk membantu...
    Enjoy ya!!

    ReplyDelete
  2. wahh aya dh time nial..
    suke2..
    smbg la lg =)

    ReplyDelete
  3. Hmmm..Bestt..
    smbg g cpat2 ea..
    Gud Job..

    adnil_jr

    ReplyDelete
  4. waa..nice la new entry ni...good job...mama nial ok ke x ek nial kembali ngn aya ni...curious ni..

    ReplyDelete
  5. nakalnye nial ni!
    haha..
    best sangat..
    cpt2 sambung.

    ReplyDelete
  6. ehehe..aya ngn nial da baikla..
    konflik nye msti dkt mama nial ni..
    huhu..ingtkn cite ni da abes..

    ReplyDelete
  7. yeay yeay!! yeay yeay! yeay yeay!...
    aigatou gozaimasu!!!
    hahaha. bes la entry nii..
    lame sye tggu nk kuar. kluar gak akhernyaa..
    harap2 lpas ni da xde conflict dah la ek..
    amiiinn~ aminnn~~
    smbungan seterusnye dituggu!!=D
    -Saffa-

    ReplyDelete
  8. hye..askum..buat nOvel gak ek..hehe same la ngan mgg..em anyway mgg nak jemput owner blog ni termasuk pengikut2nye yg minat bace nOvel..jOin blog mgg..terima kasih :)

    ReplyDelete
  9. salam.. best novel ni.. tak sabar nak baca next n3..

    ReplyDelete
  10. akak br bc citer ni. best sgt... tp nape x d smbung lg..dah lamer sgkut.....cpt ler...

    ReplyDelete
  11. sorry pembaca setia novel ini...
    sebenarnya x smpt nak update yang ini...
    dan sebab utama, laptop sy rosak...semua hbs...
    sy akan cuba habiskan novel ini..sebenarnya dah nak habis pun....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cpt upload next n3 writer... Follower x sabar tggu dah ni..

      Delete
    2. Nak tumpang tanya... Ada jual tak novel ni di tokoh2 buku? Pasal yang ada sekarang ni bila saya cari Novel Bila Hati Berbicara yang Antasya Balqis punya...

      Delete
  12. hahaha... wow!!!! very the romantik.... mane n3 nya??? it's been so long i'm waiting for the new n3!!!

    citer ni memang best kalau dibukukan... mesti terlaris dipasaran... tapi kena sambung lah dulu... tapi taknak lagi berlaku konflik yg begitu hebat! biarlah mereka bahagia bersama-sama anak2 mereka dan keluarga danial yang menerima aya gengan gembira dan ikhlas.. harap2 begitulah endingnya....
    best sgt2!!!!!

    ReplyDelete
  13. addicted dgn kisah nial ngan aya... sambung plizz... :)

    ReplyDelete
  14. baru khatam citer ni, tp apsal lama stop..plz la smbung citer ni cik writer.. :)

    ReplyDelete
  15. laaa......tak habis lagi ke????? bila nak habiskan ni??????

    ReplyDelete
  16. "bila hati berbicara" da keluar novel ke belum...citer best giler...

    ReplyDelete
  17. Plizz update smbgn nyee nk taww smpi ending.....

    ReplyDelete
  18. Ctew niy xad ksudahan lg ke??atau skunk dh trbitkan sbuah novel??klo ad sy nk cri nk tao ksudahan nyew...=)

    ReplyDelete
  19. seronoknya citer ni...
    i'll be your first buyer if you publish this novel :3

    ReplyDelete
  20. hrmmm best nyerr...bru jew khatam..bla nk smbung cter nie..excited nk bca ending..pliz update smbungan trkini...xsbr mnunggu...plizzzzzz...

    ReplyDelete
  21. Ala.. syok je baca novel ni.. entry lama rupanya.. bestnya kalau tau ending cerita ni..

    ReplyDelete
  22. Sweetnya Nial nie..
    Best pula dpt baca novel ni.

    ReplyDelete
  23. kalau kite kt tempat nial dan aya ni mcm mana ya?

    ReplyDelete
  24. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete