Thursday, March 12, 2009

Bila Hati Berbicara 7

Sedar tak sedar, dah sebulan LD seakan lenyap dari hidupku..Seakan peristiwa pahit itu tidak pernah terjadi di dalam hidupku dan seakan aku tidak pernah bergelar isteri kepada LD. Memang hidupku kini kembali pada hidup asalku yang dahulu, tetapi itu sekadar luaran sahaja. Di hati ini tidak siapa yang tahu, di mana perasaanku sering bercanggah dan fikiranku terlalu kusut..Kalau otak dikepalaku ini boleh dilihat oleh manusia biasa..memang jelas keserabutannya…
Dalam diam, jauh dilubuk hatiku ini, rasa bersalah semakin menggebu, malah tanpa aku sedar..seakan kasihku pada LD sudah bercambah walaupun tak pernah terucap oleh kata-kata..Aku tahu mungkin aku bertepuk sebelah tangan..mungkin juga LD mencintaiku..mungkin juga tidak..Aku tidak tahu semua itu..kadang-kadang aku terasa di amat menyayangiku tetapi kekadang aku rasa di sekadar menjalankan tanggungjawab sebagai suami hanya kerana terpaksa..Buktinya, jelas sekarang dia tidak menghiraukanku sehingga kini..Namun hatiku sekarang ini amat degil untuk menarik diri dari hubungan ini..tidak seperti di awal perkahwinanku…yang nyata aku sentiasa menjadi penunggu setia untuk dia membalas mesejku dan panggilanku walaupun perkara itu telah terhenti oleh LD sebulan yang lalu..Persoalan mungkin, begitu banyak di dalam diriku ini sehingga akhirnya aku tertanya..mungkinkah aku harus menyerah dari pertahankan hubungan ini???
Genap satu bulan sepuluh hari..LD tiba-tiba muncul di hadapanku, itupun secara tidak sengaja di mana waktu itu aku bersama Atie dan Lily shopping di Jusco dan dia bersama temannya yang lain..yang nyata mereka amat mengenaliku..namun pandanganku lebih kepada LD bila dia memberikan aku satu jelingan tajam yang amat menyesakkan dadaku..Sesungguhnya, LD sekarang amat jauh pada diriku..Tuhan..apa akan jadi padaku ini..Nyata tujuanku untuk shopping sudah hilang tumpuan..yang ada cuma LD!!
Petang itu, sedang aku mengemas bilik untuk menghilangkan kekusutan di kepala..tiba-tiba handphoneku bergetar…ya…LD!!
“Meet me at usual place…now!!”
Aku termenung..apa lagi dia hendak buat..sikap memaksa orangnya itu cukupku tidak senangi..dan ini..satu arahan!!Arahan seorang suami pada isterinya…Kalau difikirkan balik aku tak mengerti..haruskah aku pergi sedangkan selama ini dia sudah banyak menyeksaku dalam diam…adakah aku terlalu keras hati??Ego..atau dia yang terlalu ego..Tanpa aku sedari..air mataku mengalir..

Aku hanya diam membisu setelah sampai di sana..Hampir 30 minit kami senyap tanpa kata..Sebenarnya aku tak tahu di mana mahu bermula..jadi aku menunggu sehingga dia mulakan..
“So..bahagia I tak ganggu..puas hati enjoy dengan kawan-kawan you!! Suka hati buat I macam ni?? Dah tak ingat you tu isteri I..or should I tell everybody that you are my wife?? Biar satu kolej tahu..baru you tahu nak jaga hati I!!” Marah benar bunyinya..selama ini siapa yang tak layan siapa? Aku mesej bukan dibalas..aku telefon..dia lagi suka tidak angkat..lepas tu aku jugak yang disalahkan…tapi kata-kata itu hanya bergema dihati..malas melayan amarahnya..Malas???Erti kata lain hati aku ni sakit sampai dah tak terluah pun..Kalau aku jawab pun pasti buat sakit hati aje.. Memang dari dulu perangainya begitu..dengan aku dia memang pantang aku menjawab…Jadi aku biarkan dia luahkan dulu..
“Dah tak ada alasan nak bagi kat I ke??or sengaja nak sakitkan hati I lagi?” dan tanpa aku sedari..mata LD jatuh pada jari manis Aya dan nyata cincin perkahwinan mereka sudah tiada di situ menyebabkan LD berang..
“Where is your ring!!!” tegas LD bertanya sambil memegang tanganku sehingga terasa sakit..
“Where is your ring Suraya Hanni..I’m asking to you!!”tengkingnya menyebabkan aku terasa panas hati…
“Hilang..” tipuku dengan nada yang tinggi juga..LD semakin berang dan mengemaskan cengkaman..Aku tak tahu kenapa aku terlepas cakap begitu padahal cincin itu ada di handbagku ini…
“Apa!!hilang!!You sengaja buang ya Aya!”
“Auch..sakitlah,lepaslah..sakit Nial”
“You tahu sakit you aje..habis sakit I?”
“Let my hand go!!”
“No..until you explain all of this!!”
“Mahukah Nial dengar?? Nial tak pernah mahu dengar apa yang Aya nak cakap..jadi buat apa Aya nak cakap..fikirlah apa saje...asalkan Nial happy..dan sekiranya Nial nak ceraikan Aya pun aya terima..Aya..”
“what!!!siapa cakap I nak bercerai?? Siapa cakap!”tengkingnya lagi..
“Nial dah dengar kan..dari mulut Aya kan…so, Aya yang cakap tadi..Aya!
Aya dah tak nampak lagi macam mana kita boleh hidup bersama..Aya rasa kita lebih sesuai untuk jadi kawan daripada husband and wife!!”
“You jangan cuba nak sakitkan lagi hati I yang sememangnya dah sakit ni!!”
Dan dia memecut kereta entah ke mana.Aya semakin takut..Pertanyaannya pada Nial langsung tak terjawab kini..Baru Aya sedar..tindakannya yang melulu tadi telah membuatkan Nial semakin marah malah tidak mahu mendengar cakapnya lagi…

No comments:

Post a Comment