Thursday, March 12, 2009

Bila Hati Berbicara 5

Lain pula majlis di rumah Nial…memang sederhana tetapi tetap meriah..Cuma suasana yang dingin antara mama Nial membuatkan Aya semakin gerun menjadi menantu ekspress keluarga itu..Memandangkan Nial adalah satu-satunya anak lelaki dalam keluarga ini menyebabkan Aya semakin tertekan..Dari awal majlis sampailah selesai majlis sudah cukup menakutkan Aya dan ugutan mama Nial amat menyakitkan dan menggerunkan Aya untuk berada dalam keluarga ini.
“Aku tak akan dan tak pernah mengakui aku sudah ada menantu..jangan fikir kau akan hidup bahagia…” bisik mama Nial ketika menciumku di depan tetamu malam itu…
Hati Aya sudah nekad untuk memutuskan hubungan ini dengan segera tetapi pasti memakan masa..Malam itu..di rumah yang besar itu..Aya masih terkebil-kebil memikirkan nasibnya..matanya tidak sesekali mengantuk…Dipusing badannya mengadap Nial…Lena betul tidurnya…
‘Antara kita tak mungkin kekal Nial…memang tak akan..beza kita bagai langit dan bumi..betapa Aya usaha pun tak akan berjaya..Aya tak sekuat mana untuk melawan takdir..Andai suatu hari jodoh kita tiada..Aya harap Nial hidup bahagia…’ dan aku mengeluh tiba-tiba..Entah bila LD sudah terjaga dan merenungku lembut…Dan aku terperangkap di situ..
“Kenapa tak tidur lagi ni…” suaranya yang garau kerana bangun dari tidur cukup mengusik hatiku ini..Dan seperti biasa..irama jantungku bergetar kuat…Tangannya tiba-tiba memelukku menyebabkan aku mati tingkah..sama ada untuk menolak atau…Akhirnya aku mendiamkan diri sahaja..
“Kenapa ni sayang..abang buat salah ke??..” Itu pula yang ditanya..Entah kenapa..sejak kebelakangan ini aku rasa aku bagai mengenali LD yang baru..dia sentiasa berlembut denganku menyebabkan diri ini terasa bersalah.
“Tak ada apa-apa..tidurlah..dah lewat ni” kasihan pula LD kerana aku mengganggu lenanya waktu itu.
“Abang tak akan tidur selagi Aya tak terangkan apa masalah kali ni..tell me sayang..”
Begitu lama aku mengambil masa untuk menjawabnya tetapi dia setia menanti…matanya yang mengantuk itu sudah hilang begitu saja.
“Kenapa Nial macam tak kisah bila kita dikahwinkan..Aya hairan..”
“La…dapat kahwin siapa yang tak nak..” Itu pulak yang dijawab..
“Betul-betullah..” lalu aku meleraikan pelukannya…
“Aya..sudah dicatatkan jodoh abang dengan Aya..takkan abang nak salahkan takdir..tak berbaloi Aya..Lagipun abang gembira yang bersama abang pada waktu itu adalah Aya..kalau wanita yang tidak abang kenali lagi niaya..meranalah abang agaknya”
“Nial tak menyesal??”
Dan jawapannya malam itu amat mengejutkan aku..apa sebenar ni..Aku semakin keliru sama ada hendak meneruskan perkahwinan ini..Jujur aku katakan..aku menyayangi suamiku, namun aku rasakan jodoh antara kami berdua tak akan berkekalan..
…………………………………………………………….
Sudah sebulan aku menjadi isteri ekspress Nial@LD..namun ia sekadar di atas kertas sahaja..hubungan kami sebenarnya lebih kepada persahabatan selain berkongsi bilik yang sama..di hadapan ahli keluarga..kamilah pasangan bahagia namun hakikatnya…Hidupku bagai mimpi ngeri bila di rumah mertuaku…mama Nial selalu mencari silapku tidak kira di di hadapan adik-adik Nial dan orang lain tetapi tidak di hadapan papa dan Nial..Pandai mama berpura-pura, dan aku..bukanlah suka mengadu pada Nial dan orang lain termasuk pada mamaku sendiri..semuaku pendam di dalam hati..hanya Lia kembar Lila yang melayanku baik tetapi tidak pula Lila dan Lira..Entah apalah mereka seakan membenciku..
Dan bila semesta baru menjelma, aku seboleh mungkin mahu menjaga hubunganku ini dari pandangan kawan-kawan sekolej agar tidak terbocor..tetapi bagaimana mungkin aku menyimpannya sekian lama…Dan perangaiku yang berubah menjadi tanda tanya bagi teman serumahku terutama Atie dan Lily..
“Aya..we all pelik la dengan kau ni..sejak kembali lepas cuti ni..kau banyak memerap dalam bilik aje..tak pun keluar..dengan kita orang pun kau buat tak hirau..malah langsung tak ceria..kau ada masalah ke?”
“Ye ke aku macam tu…aku rasa macam biasa je??”
“kau tak payah tipu la..perangai kau kami dah masak dah…kau ni kenapa?”
“Tak ada apa-apa la..”
“Kalau betul bak sini kau punya hp..aku hairan lah..sekarang ni pantang kau tinggalkan hp kau merata-rata..kami nak main game hp kau pun kedekut sekarang..”
“Mana ada..aku takut aku terlupa letak aje..”
“kalau macam tu bak sini kejap..”
“Er…sekarang tak boleh la..aku nak keluar kejap lagi”
“Aku ikut..kau ni sekarang nak keluar main redah aje..kalau dulu pantang kalau keluar sorang-sorang..”celah Atie…’Aduh..Atie nak ikut pulak..mati aku, habislah temberang aku pecah nanti..si LD ni pulak tak mahu mengalah langsung sekarang..nak pergi sini kena temankan nak pergi situ pun kena temankan…tak padan langsung pelajar tahun akhir..asyik nak enjoy aje’
“woi..aku nak ikut kau bukan aku suruh kau termenung..”
“Oklah..tapi kalau kau nak ikut sama aku tumpang kereta kau la..kalau tak aku naik bas”
‘Apa aku nak kelentong LD ni..mamat ni bukan senang nak terima alasan sekarang..’
Hendak ke tidak..aku kuatkan juga menekan nombornya..Hanya dua deringan saje telah diangkat..
“Hai sayang…dah siap ke?”
“Assalamualaikum Nial..”Ni satu perangai dia..bukan nak diberi salam..dan aku dengar ketawanya..
“Waalaikumussalam sayangku..ready to go..”
“Nial..em, Aya tak boleh keluarlah hari ni..kita pergi hujung minggu ni ya..please”
“Kenapa pulak tak boleh..semalam kan dah janji..” nampak gaya macam marah aje..mana taknye, aku selalu sangat mencari alasan..Dia ajak aku sewa kat rumah lain aku tak mahu..dia suruh temankan dia balik rumah mama dia pun baru sekali aku pergi..mana taknya, tiap hujung minggu dia ajak aku balik ke rumah mama dia..Macam mana aku nak cakap kat teman serumah aku..nanti bocor lah rahsiaku..lagipun..mama dia tu macam nak telan aje aku bila aku pergi sana..Dan banyak lagi sebabnya…
“Aya..are you still there..Nial tak kira..Nial tunggu kat tempat biasa, sampai Aya datang….” Dan talian diputuskan..Dan panggilanku selepas itu tidak dijawabnya…
2 jam sudah berlalu..aku dan Atie baru je pulang dari membeli belah..Sebenarnya aku seboleh mungkin nak cabut dan nasib menyebelahiku waktu itu bila Atie tiba-tiba teringat dia ada hal dengan boyfriend dia..aku apa lagi bersyukur…
Aku berkejar ke tempat aku selalu berjumpa Nial..dan keretanya masih ada di situ..Aku mengetuk pintu kereta dan masuk ke dalam keretanya…Dia hanya senyap tak bersuara..malah memejamkan matanya..Aku tahu..saat itu dia sedang mengawal marahnya padaku…
“Aya minta maaf..Aya tahu Nial marah, Aya cuba datang secepat mungkin tadi” lama dia begitu..tak mahu hiraukan aku

No comments:

Post a Comment