Thursday, March 12, 2009

Bila Hati Berbicara 8

Entah ke mana dia membawaku. Yang nyata tempat ini begitu asing dan sunyi sekali. Terbayang waktu LD marah dan kami ditangkap basah. Kali ini apa pula petanda buruk. Dia memberhentikan kereta entah di mana dan aku masih kaku di situ. Aku Cuma keluar bila ditariknya.
“Kita nak ke mana ni?” Nial tidak menjawab, malah ditariknya tanganku menuju ke lif..dan akhirnya tiba di apartment yang tidak pernah aku kunjungi..Keindahan rumah ini nyata tidak menghilangkan perasaan takutku ini malah makin menggerunkan.
“Nak buat apa kat sini? Rumah siapa ni..Aya nak balik!!” kata-kataku itu membuatkan dia berang lantas ditolaknya aku ke bilik tidur dan aku panik.
“You tak sepatutnya mencabar I…you yang paksa I buat begini!” Nial makin mendekat membuatkan Aya semakin menjauh.
“You jangan harap I akan lepaskan you…you are mine forever!!” dan langkahku mati bila aku terperangkap antara tubuhnya dengan dinding. Terasa nafasnya hangat di wajahku dan air mataku mengalir laju..
“Maafkan Aya..please..aya minta maaf jika Aya sakitkan hati Nial..jangan buat Aya macam ni..”
“Kenapa? Nial rasa tak salah kan..don’t cry” tiba-tiba lembut pula bicara di saat itu dan tangannya sudah menyapu air mataku di pipi. “Jangan nangis sayang…abang minta maaf kerana berkasar dengan Aya” Anginnya tiba-tiba aje berubah dan aku kaku dalam pelukannya.
“Aya minta maaf sebab naikkan darah Nial” Nial hanya tersenyum..mungkin telah sejuk hatinya waktu itu.” And actually..cicncin tu ada..Aya simpan”
“Lain kali jangan sesekali pecat, abang tak izinkan..boleh tak?” Lagi pelik Aya dengan tingkah Nial..ayat pertama berupa arahan..ini tanya pulak..tapi perangai anginnya tu memang tidak boleh ditegah..”Lagi satu, jangan naikkan darah abang lagi, boleh?” aku hanya senyap.
“Boleh tak ni?” ketegasannya menyebabkan aku mengangguk…
Tiba-tiba bicaranya berubah lagi..terlalu romantic sehingga aku melupakan masalah-masalah lain..Dan malam itu secara rasmi Aya dan Nial menjadi suami isteri bukan sekadar di atas kertas sahaja.
Pagi itu senyumnya memanjang sehingga aku tidak keruan.
“Ok..abang setuju kita berjumpa hujung minggu saje..tapi Aya pun mesti buat sesuatu untuk abang kan..baru adil”
“Nial nak suruh Aya buat apa” tanyaku tanpa memikirkan kesannya.
“Abang nak anak!!”
“What!!”
“Relax la sayang..abang tak tuntut sekarang..later..bila kita habis study” Aku melepaskan nafas lega..kami baru saje memulakan langkah dalam alam rumahtangga dan sekarang dah fikir pasal anak..jauh betul angan LD..Adakah itu mungkin buatku??
“Tapi..kalau sekarang pun abang tak kisah” dia tersenyum padaku dan aku bagai terkena rencatan elektrik..Semuanya mudah baginya sedangkan aku tertanya-tanya dengan kehidupanku pada masa akan datang..
*********************
Suatu hari, tiba-tiba nombor asing wujud di handphoneku..nyata pemiliknya lelaki.
“Aya kan..I kawan Nial, Rafiq”
“Oo..Rafiq..ya kenapa? Something happen to Nial ke?”
“Cool Aya..cool, just demam. Tapi Nial ni kalau demam memang teruk, dah lah penakut nak jumpa doktor..you datanglah datang pujuk dia…kot lah dia cair”
Malam tadi rasanya dia elok saje..Sembangnya pun macam biasa.
“Ok..nanti petang I datang..tapi..er..you all tak kisah ke I datang sana”
“alah Aya..bukan salah pun..lagi pun kami semua jarang ada kat rumah..malam buta baru nampak batang hidung..tu pun sebab nak tidur”
Sebenarnya aku lega, memang sudah ku ketahui cara hidup kawan serumah LD yang selalu lepak di luar..tu pu LD yang ceritakan. Malah sudah beberapa kali LD mengajak aku masuk tetapi memandangkan rumah orang bujang..aku segan untuk masuk.\
Aku bernasib baik setiba aku di san Cuma Rafiq yang kelihatan
“Masuklah Aya..buat macam rumah sendiri. Bilik Nial kat atas..belok kanan dan bilik paling hujung”
“Nial tahu ke I nak datang”
“Nope..saje I tak bagi tau..nak kasi surprise sikit.mana tahu hilang terus demamnya..”
Aku tersenyum..Tiba di bilik Nial, aku lihat dia sedang tidur di katilnya. Lena sungguh..Sudah satu jam aku di bilik Nial..semua barang yang berselerak aku kemaskan..tiba-tiba..
“Sayang…”
“Shu…tidurlah, Nial tak sihat kan” dan mata Nial kembali rapat.
Nial bangun bila dikejutkan oleh satu mesej..namun tak dihiraukan..dilarikan matanya ke kiri dan kanan namun kelibat isterinya tidak kelihatan..dan dia mengeluh.’Mimpi rupanya..ingatkan Aya ada di sini tadi’ dan dia terkejut bial Aya muncul di pintu dengan hidangan.
“Dah bangun pun…”Aya meletakkan tangan di dahi Nial..
Habis semangkuk bubur ayam dimakan LD. Kesian suamiku ini, ada isteri macam orang bujang jugak hidupnya. Timbul perasaan kesal di dalam hatiku ini. Difikirkan balik, memang aku bukan isteri yang baik jauh sekali bertanggungjawab. Lantas lamunanku terhenti bila dipanggil Nial..
“Kita pergi klinik ya..demam Nial ni teruk jugak..nanti susah pulak!!!”
“Tak apalah..abang dah sihat..rehat sehari dua baik lah nanti”
“Kita pergi klinik dulu..lepas tu kita tengoklah macam mana”
“Abang tak nak ke klinik!!” gaya budak 5 tahun merajuk lagaknya..
“Kenapa tak nak pulak..kejap aje..nanti cepat sembuh”
“Abang nak tidur!!” Nial pejam mata rapat dan tidak mahu mengalah.
“Tak bolehlah macam ni..kita pergi klinik kejap je” Pujukku sambil membelai rambutnya perlahan..aku tahu dia gemar diperlakukan begitu tetapi masih tak mahu mengalah.Tiba-tiba aku mendapat idea..
“Ok..kalau Nial setuju pergi klinik, Aya tunaikan permintaan Nial yang Nial minta dulu..” Tiba-tiba aje dia membuka mata seakan-akan sudah hilang demamnya..
“Anak!! Are you serious Aya!!” Nyata aku pulak yang terkejut dengan permintaannya.
“Yang tu kan dah janji after kita habis study!!”dia mengeluh kecewa dan pejamkan mata..
“Abang..” Itulah panggilan yang dipintanya selepas kami dikahwinkan dan belum ku tunaikan.
“Ok..I accept it” dan dia bangun sambil terhuyung-hayang..kononnya dah sihat..’Punyalah susah nak ajak ke klinik..macamlah orang suruh terjun lombong’.
“Tengoklah..punya tak sihat..masih degil jugak!!” omelku sambil menolongnya bersiap ke klinik..
“Tak baik tau cakap macam tu kat suami..”

No comments:

Post a Comment