Friday, February 20, 2009

Bila Hati Berbicara 2

Memang susah rupanya nak elakkan diri dari LD ni..tau-tau je aku kat library…
“Hi dear…how are you” aku angkat muka, ‘mamat ni nak buat gimik apa pula ari ni..tak pernah tanya khabar aku…ntah apa mimpi siap dear..dear lagi’..
“Emm..fine..dah settle problem ngan Fifi..nampak happy semacam aje” tanyaku..
“Settle..and happy becoz ari ni dapat jugak I cari you…and I hairan kenapa sejak kebelakangan ni..you seakan nak mengelak dari I..phone I you tak angkat..mesej pulak jarang berjawab..what wrong with you..” tanyanya pula..
”Kan I dah cakap…Aya sibuk..lagipun Aya tak mahu jaga tepi kain orang dah..”jawabku seboleh mungkin tidak mahu ada orang terasa hati..
“Tapi I sunyilah bila you tak layan I..kan you girlfriend I jugak..”..dup..terasa mahu luruh jantungku ini…’Mamat ni memang saja cari pasal ni..aku luah perasaan betul-betul kan baru tahu..’
“Hello…cik abang kita ni..mimpi di siang hari ke??tidur dalam jaga..kalau nak berjiwang karat pergi cari Fifi..tak pasal-pasal nanti boypren Aya marah..” ‘Hah..ambik ko..dah kena kelontong kat aku..ni tiba-tiba mulut aku celupar..’
“You dah ada boypren Aya” tiba-tiba dia bertanya bagai terkena renjatan elektrik gamatnye…
“Kenapa??tak boleh?” aku buat muka seposen je..Aku sambung kerjaku yang tertangguh tadi..
“Betul ke Aya..” tanya dia..sayu semacam aku dengar..’Alahai..sedih la pulak prince charming ni..’
”Ialah..I kan ramai boypren..and you pun termasuk sama”
”Cakaplah betul-betul Aya..I serious ni..”Aku angkat muka dan melihat mukanya..pelik betul mamat ni..
”Hello..Encik Lukman Danial..Aya datang sini untuk belajar..bukan belajar nak bercinta..malaslah nak layan pasal cinta-cinta ni..rimas tau tak”
”Jadi tak ada yang speciallah ni?”Aku mengerutkan kening..apahallah si Nial ni..
”Jom pi makan..laparlah”ajaknya tiba-tiba..
”Pegilah ajak Fifi..kacau lah you ni..”protesku..’mamat ni satu..aku nak mengelak dari jumpa ngan jatuh cinta dari dia..dia pulak yang sering muncul depan aku..macam mana lah aku nak control perasaan aku ni..’
“Jomlah..kalau tak..I takkan berganjak dari sini…”ugutnya..
”You ni kan..” aku tak terkata..malas sebenarnya nak bertekak..bukan aku boleh menangnye..dia mesti tak kalah kalau bab bercakap..tapi dengan Fifi..hmm haram..
Aku berjalan laju..tanda protes..geram dalam erti kata lainnya…suka hati nak ugut orang..
“Marah ke honey..” aku tersentak..mamat ni mabuk ke apa ni..apa dia panggil aku??Aku menghentikan langkah…
”What did you call me??” tanyaku ingin kepastian..
”Apa..apa yang Nial panggil..”..’Hah ni lagi satu..mambang mana pulak yang merasuk LD ni?? Tak pernah-pernah bahasakan diri Nial ngan aku tiba-tiba bahasakan diri Nial..biasanya I, you je..’
“Tak de apa-apa la”
Tiba di café dan aku sedang menghirup air untuk hilangkan dahaga..dia buat hal lagi..
“Honey..lepas ni temankan Nial ke CS ya..” burr..tersembur air yang aku sedut di mukanya..’ha.ambik dia..cakap lagi melalut-lalut time aku minum air’.
”Sorry..sorry..tak sengaja” pintaku dan lantas mukanya aku lapkan dengan tisu yang sentiasa ada di dalam begku…
“Apa you cakap tadi..”tanyaku bila habis mengelap mukanya..
”You ni kan..ganas betullah Aya..habis muka I yang handsome ni..” perlinya..
”Habis tu..nak cakap apa-apa tengok lah time yang sesuai…ini tak, main redah aje.. time orang nak minum time tu la dia nak cakap.you cakap apa tadi..”
”I nak ajak you temankan I ke CS..” jawabnya malas..’aku rasa ada part dia miss tadi..biarlah..’ “Eh..eh..you ni..ajaklah Fifi…tak pernah-pernah ajak I..tiba-tiba aje ajak kita..lagipun Nial..Aya sibuklah sekarang..ni pun tak siap lagi assignment” tunjukku pada buku di atas meja..
”Alah..sekali-sekala, ajak you..tak salah kan…” pujuknya..
”Emm..excuse me Encik Lukman Danial..bagi saya salah ya..sebabnya, pertama…awak tu boypren kawan saya…kedua..nanti orang kata saya nak kebas teman lelaki orang..ketiga..saya tak shopping berdua dengan lelaki..keempat…” belum habis aku cakap dia membantah..
”Copp..cop..you ni kan..berapa banyak syarat ni yang ada..susah betul..” nada macam tak puas hati..
”well..itulah Aya..A-Y-A..Aya…so, dah kenal Aya yang sebenar??” tanyaku padanya..’Padahal aku tak ikut pun syarat tu..saje aje aku reka-reka untuk mengelak dari si Nial ni..lagipun hari ni dia pelik semacam aje..kalau tak salah tadi dia panggil aku Honey..dah dua kali aku dengar..takkan salah pulak..telinga aku belum pekak lagi..bila aku suruh dia ulang..memang lain terus ayatnya…
……………………………………………..
Selesai kes minggu tu..dia buat hal lagi..tu pun waktu aku tengah makan mee sup kegemaran aku dengan Atie ngan Lily..
“Hi Honey..Atie..Lily…Fifi mana” tanyanya sambil duduk di sebelahku yang memang kosong itu…Aku apa lagi, tersedak mee yang aku makan…Tiba-tiba dia menggosok badanku lantas aku mengangkat tangan tanda ok..nasib baik dia faham…Si Atie ngan Lily ni pula bukan main terkejut riak mukanya…Nasib baik si LD ni duduk kejap je kat situ sebab kawan-kawan dia dah panggil…
“Weh Aya..what going on??” tanya Lily excited habis..
”Korang tanya aku..aku lagi la pelik..korang dengar tak dia panggil aku apa?”tanyaku ingin kepastian..
”Ialah..dia panggil Honey..madu ape?” dan mereka gelakkan aku pula…
”Wei..serius la sikit..aku sendiri pelik ngan perangai LD sekarang…takut aku..dia macam dah berubah sekarang..” jelasku..
”Ya…I see that..kot si LD syok kat kau tak Aya…”
”Weh..habis tu..Fifi tu dia nak letak kat mana..” marahku…walaupun aku suka kat LD tapi pantang aku jadi perampas..lebih-lebih lagi pada kawan aku sendiri..
”Habis si Fifi tu tak reti nak jaga dia punya boypren..asyik berkepit jantan situ kepit sini..biarlah dia..”
”Itu sebab kau larikan diri ek..”serkap Atie…
”Dulu aku lari sebab tak nak campur hal diorang..tapi aku rasa bila aku buat macam tu..aku pulak yang kena..pening aku..cepatlah makan…”
”ok..ok..lagipun dari tadi aku tengok si LD tu kejap-kejap pandang sini…dia ingat kau ni makwe dia agaknya..”
………………………………
Argh…sakit jiwa aku macam ni…si LD ni..tak habis-habis..dia ada masalah ngan Fifi..aku jugak yang kena..orang cakap orang surrender dia buat dek je…rimas betul..dah berapa kali air mata aku mengalir..entah sedih ke..tertekan ke..aku pun tak tahu..hari tu dengan nekadnya aku ambil keputusan untuk bersemuka dengan LD…
“Hi Honey..apa mimpi you nak jumpa I ni..biasanya puas I cari you..” tanyanya dengan nada gembira..walhal aku ni rasa macam nak meletup dah..
”You ni kenapa ah..kenapa you panggil I honey..sakit kepala I ni tau..kan I dah cakap I tak nak masuk campur lagi hal you dengan Fifi..berapa kali I nak cakap…” bagai bom meletus aje keluar kata-kataku ini..memang tak dapat dibendung..
”Relax..relax..kenapa dengan you hari ni..you period ek?”..’Mamat ni memang..aku tengah panas-panas ni ada pulak dia buat lawak…
”You ni kan..memang..memang..”..Geram betul..aku lantas angkat kaki..tension betul.. orang cakap betul-betul dia buat lawak.. Tapi memang betul pun aku period..hormon tak stabil agaknya..dia tahu ke??
”Aya..Aya..Aya wait” terdengar derap tapak kaki mendekatiku..
”Ok..ok..I ngaku salah I..kenapa you moody semacam ni..you ada masalah ke?”.’Eh..eh dia ni..buat tak tahu pula..”
”Ialah I ada masalah…dan masalah tu adalah you..boleh tak you bagi I hidup aman sikit..”
”I..kenapa pulak I..”
‘Ei..si LD ni memanglah sahaja tak mahu faham..’
”Ok..ok..we settle our problem..but later..I ambik you malam ni pukul 8..I akan hilangkan kusut kat kepala you tu..ok dear..”lantas dia mencuit hidungku sebelum berlalu pergi..’Ishk..gila ke apa dia ni..tak pernah-pernah sentuh hidung aku..tapi memang dia dah berubah…100%..aku yakin sangat’..Sedap hati dia je cakap nak jemput aku malam nanti..ingat aku nak keluar apa..emm..haram..nanti tak pasal-pasal aku gaduh ngan Fifi..Apalagi aku hantar mesej pada si LD aku kata tak mahu tapi dia berkeras jugak..malam tu awal-awal lagi aku ajak si Atie ngan Lily keluar..apa lagi mereka..tengok wayanglah kerjanya..aku no hal..janji dapat lari dari LD..Fifi pulak dari petang tadi tak nampak muka..pukul 6 petang kami dah cau dari rumah sewa..saje je aku ajak mereka awal-awal..biar padan muka LD tu..handphone aku dari awal-awal lagi aku off kan..
Kami enjoy sakan hari tu..aku pun dah lupa mesti si LD ni tunggu kan depan rumah..lantak dialah..orang dah cakap tak mahu..sedap hati nak paksa orang..Kami balik tepat pukul 11 malam..Oleh sebab si Lily ada hal malam tu, diajaknya aku ngan Atie pi sama tapi oleh sebab aku mengantuk, mereka hantarkan aku di depan pintu rumah..sedang aku membuka pintu..tiba-tiba tanganku ditarik kasar…bila aku berpaling terlihat mukanya yang merah padam mungkin menahan marah..aku dah takut separuh mati dah..mahu saja aku menjerit..aku tahu di rumah waktu tu Fifi ada..kalau menjerit tak pasal-pasal LD ngan Fifi bergaduh…bila aku ditarik masuk ke keretanya aku hanya blur..sampailah aku tak tahu ke mana dia bawa aku waktu tu….Seram sejuk aku rasa….

1 comment: