Wednesday, March 11, 2009

Bila Hati Berbicara 4

Bab 4
Malam pertamaku terlepas begitu saja bila aku sengaja tidur awal untuk mengelak saat itu..sedar-sedar pagi itu tangannya terlilit kemas di pinggangku..Aku ingat dia pun tak kisah hal tu…malah kami bercakap pun hanya bila perlu…Malah kami berdua bagaikan orang asing walaupun sudah kenal lama…Di depan orang lain kami berlagak mesra..aku tak sangka kami berdua ni boleh jadi pelakon professional sampai orang lain tidak terkesan jurang sebenar antara kami…Aku mengangkat tangannya perlahan-lahan tetapi tiba-tiba dia bergerak..mati terus tingkahku…’jangan bangun lagi..jangan..’ doaku dalam hati tetapi nasibku tidak sebaik malam tadi..
“Morning sayang…” dekat sungguh ucapnya ditelingaku…darah gemuruhku dah naik balik..jantungku dah buah muzik rock lagaknya…Aku senyap saje..tak terkeluar suaraku..
“pukul berapa ni sayang..dah subuh ke??”
‘adoi..sayang lagi.’
“Em..bangunlah” namun LD ni masih tak berganjak sedikit pun..aku cuba mengangkat tangannya lagi tapi dia mengemaskan lagi pelukannya..
“Give me 10 minutes sayang..” bagai terpukau aku dengan nada suaranya yang lembut..
“Are you happy sayang..”
Aku hanya senyap tak terkata..gembirakah aku? Kalau dulu memang aku pernah berangan berkahwin dengan seorang lelaki yang aku cintai..tetapi dengan perkahwinan begini..bahagiakah aku? Sebenarnya aku lebih takut..dengan jurang kami yang berbeza..mamanya yang nyata tidak dapat menerimaku sebagai menantu dan Fifi..ya Fifi..macam mana dengan kawanku itu…Tanpa aku sedari aku mengeluh..
“Kenapa ni??” Nyata keluhanku dan kebisuanku membuatkan LD mengalah..
“Ok..sayang mandi dulu..lepas tu turn abang pulak..” tangannya sudah dilepaskan dari pinggangku dan aku lantas bangun..
LD sekadar melihat Aya memasuki bilik mandi..Nyata dia belum betul-betul mengenali Suraya Hanni..nyata tingkahnya sudah jauh berbeza..kalau dulu gadis itu tak jemu-jemu memberi nasihat dan akan menceriakan harinya jika dia bermasalah dengan Fifi..tetapi kebisuan Aya menyebabkan hatinya pedih..Ya..dia sedar, hatinya lebih gembira bersama Aya daripada Fifi.. kadang-kadang dia menyesal kenapa dia tidak bertemu dengan Aya dulu berbanding Fifi..
Aya keluar dari bilik mandi dengan pakaian lengkap dan melepaskan rambutnya yang panjang mengurai..Inilah pertama kali LD melihat rambut Aya terlepas bebas begitu..biasanya gadis itu lebih suka bertoncang dan menyanggul rambutnya yang panjang itu..Ayunya dia..
“Pergilah mandi..” tegur Aya bila perasan dari tadi lagi LD melihatnya..
Lantas LD bangun dan dengan selamba membuang bajunya dan spontan Aya berpaling kearah lain..LD tersenyum melihat tingkah isterinya itu..
“Sayang…ambilkan tuala abang..” pinta LD manja…Cepat aje Aya mengambilnya…
“Tunggu abang ya..kita solat sama-sama” lantas LD menuju ke bilik mandi..
Aya amat bersyukur..rupanya didikan agama LD sungguh lengkap..tenang aje dia mendengar alunan suara suaminya membaca ayat-ayat suci..Selesai solat..dia berpusing ke belakang dan menghulurkan tangan..dengan teragak-agak Aya menciumnya..terasa damai..dan bila dia mengangkat kepala, suaminya mengucup dahinya lembut..
Baru saja aku ingin melangkah keluar bilik..LD memanggilnya lembut..
“Come here sayang…we need to talk..” dia menepuk-nepuk katil di sebelahnya menyuruh Aya duduk di situ..Namun Aya hanya kaku di situ..
“Sini..abang tak buat apa-apa.. promise…” tangannya terangkat…Reaksinya itu membuat senyum nipis terukir di bibir Aya…Cantiknya dia..
Lambat-lambat Aya melangkah dan duduk sedikit jarak dari LD…
“Kenapa jauh sangat..abang tak makan lah..”
“You nak cakap apa??” LD masih membisu tetapi tangannya pula yang memainkan peranan..dibelainya rambut Aya..menyebabkan Aya terasa panas di mukanya..
“Abang cuma mahukan Aya abang yang dulu…yang ceria..yang happy..kenapa Aya pulaukan abang…salah ke abang mengahwini Aya” Aku hanya menunduk memandang permaidani bilik…
“Ya..salah…dengan perkahwinan kita yang ekspress ni..macam mana Aya nak gembira…keluarga Aya, walaupun nampak gembira..tetapi hakikatnya Aya dah conteng arang pada muka mereka…sama juga keluarga you Nial..I tahu semua ni berlaku sebab peristiwa tu..dan macam mana dengan Fifi..”
“Mungkin telah ditetapkan jodoh kita berdua Aya..redhalah..abang janji abang akan jaga Aya..Cuma abang harap Aya terima takdir ini..abang cuba sesuaikan diri dengan keluarga Aya dan abang harap Aya pun begitu..”
“Tapi…” belum aku sebut pun alasanku bibirku ditekup dengan tangannya..
“Sekurang-kurangnya Aya cuba..Abang tahu Aya seorang anak yang baik dan boleh menjadi isteri yang baik..Cuma abang minta Aya cuba…Abang janji kalau lepas Aya mencuba tetapi tak dapat juga..kita bincang balik..ok..” pintanya…Lama aku berfikir…
“Aya cuba..tapi..tapi…” Aku berdebar..aku takut permintaanku ini akan membuat dia naik angin..Dia merenungku meminta aku habiskan ayat…
“Aya harap…Aya harap…selagi Aya belum dapat terima kenyataan ni…Aya harap Nial tak minta hak Nial sebagai suami..” Nyata dia terkejut bila aku menafikan haknya sebagai suami.
“Dan Aya harap perkahwinan kita dirahsiakan dari kawan-kawan sekolej kita..” kalau tadi dia terkejut..sekarang dia bangun dan berjalan mundar mandir di depanku…Seakan berat saja permintaanku baginya..Lama dia begitu..
“Ok..buat masa sekarang abang terima..tetapi not for long time..” tegasnya..Mendengar jawapannya itu spontan aku bangun dan memeluknya..nyaris saja aku mencium pipinya..namun tingkahku terhenti bila aku teringat dengan siapa aku sebenarnya..kalau dulu dengan papa, mama dan along memang tingkahku begitu..Lantas aku melepaskannya…Dan dia ketawa melihat aksi kalutku…
“Tak salahkan kalau Aya nak peluk ke atau cium abang..abang lagi suka”bisiknya di telingaku lantas menghadiahkan ciuman di dahiku membuatkan aku termalu sendiri…Lantas aku mengelak..
“Aya turun dulu…” cepat saje aku melangkah keluar..’Adoi..kenapalah aku pegi peluk dia..buat malu aje..’ Aku menampar perlahan dahiku kerana terlalu malu…
“Kenapa Aya..sakit kepala ke” tanya mama kerana aku belum berhenti menampar dahiku..
“Taklah mama…saje” sengihku..
“Hah..pegi ajak Danial makan..papa dah tunggu tu..”
‘Adoi..kena pegi jemput ke…Si LD ni satu kenapa la tak turun-turun lagi ni..’ Aku merenung pintu bilik di tingkat atas…
“Hah..mama suruh panggil suami kamu..bukan suruh kamu tengok tingkat atas tu..cepat sikit..dah kahwin pun perangai tak berubah-ubah..”
Aku menuju ke tingkat atas..belum sempat aku buka pintu bilik..ia dibuka dari dalam..kerana tarikan terlalu kuat dengan aku sekali tertarik ke dalam..apa lagi buat drama free pula bila aku jatuh terhempap di atas badannya..Aku kelu seketika…
“Non..kenapa kamu berdua..” suara bibik yang kuat itu menyebabkan seluruh rumah senyap…
“Kenapa bik..”tanya mama dari bawah…
“Bibik..syu…” lantas aku letak tangan di bibirku..nanti tak pasal-pasal heboh satu rumah..tetapi bibik sudah terlepas mulut..habis satu rumah gelakkan kami…

No comments:

Post a Comment