Friday, June 5, 2009

Bila Hati Berbicara 15

Hujung minggu itu selepas lama nama Iskandar hilang dari hidupku..tiba-tiba dia muncul kembali..Apa lagi yang dia kehendaki kali ini? Mengugutku untuk merampas Ain atau memaksaku lagi untuk mengahwininya…Padahal sebelum ini aku sudah habis mengatakannya bahawa aku tidak boleh..malah tak ingin sekalipun.Susah betul cakap dengan orang yang tak faham bahasa melayu ni..
“Encik Iskandar..kan saya dah cakap terus terang yang saya tak boleh kahwin dengan awak..Saya ni hak orang..isteri orang”
“You tak payah lagi nak buat cerita dongeng dengan I…I tahu you sengaja buat cerita semata-mata untuk menipu I kan..”
“Kalau awak tak mahu percaya..itu bukan urusan saya..tapi saya tetap masih isteri orang”
“You ni kan pandai betul buat cerita sampai I hampir percaya..Dulu saya percaya tapi sekarang tak…Lagipun tak pernah saya lihat suami awak..Lagipun budak-budak tempat kerja awak pun nafikan yang awak ada suami..”
‘Lelaki ini sengaja mahu cari pasal denganku..Susah betul nak fahamkan dia ni..”
“Buat pengetahuan Encik Iskandar..suami saya orang bisnes..selalu outstation…nak cari duit untuk keluarga dia makan..”
“Oh iya…sampai sanggup tinggalkan isterinya yang cantik sorang-sorang..”

Kalau diikutkan hatiku yang panas ini dah lama agaknya Iskandar ni makan penampar aku ni..Cakap ikut sedap mulut aje…tak ada insuran langsung mulut tu..
“Kat sini rupanya Aya..kenapa tinggalkan anak-anak kat sana sayang..” tiba-tiba satu kucupan melekat di pipiku dan tangannya pula kejap di pinggangku menyebabkan terasa darah panas mengalir ke badanku dan mukaku..
“Hai..I suami Aya..and you?” tanya Nial sambil menghulurkan tangan pada Iskandar…
Sementara Awish dan Ain tersenyum manis di belakang Nial apabila melihat perilaku Nial padaku.
‘Kurang asam betul Nial ni…tak malu betul buat macam tu depan anak-anak sekecil Ain dan Awish ni..’
Yang nyata dan jelas di pandangan mataku kini..Iskandar sudah kelu melihat perilaku Nial pada waktu itu..Untung nasib aku, lenyap terus Iskandar dari diari hidupku..tetapi macam mana dengan Nial pula?? Dahlah tiba-tiba aje muncul depan aku..lagaknya macamlah nak selamatkan heroin macam dalam cerita Hindustan..Ia ke macam tu??
“Iskandar..”tangan yang dihulur Nial akhirnya disambut oleh Iskandar walaupun agak lambat tindakannya itu..
“Em..Iskandar..kalau you tak kisah..boleh I ambil isteri I sekarang..maklumlah I ni orang bisnes..time free aje I dapat keluar dengan isteri dan anak-anak..
‘Ceh..Nial ni macam dengar aje apa yang aku cakapkan tadi..Nyesal aku cakap macam tu..nanti tak pasal-pasal dia ingat aku dah terima dia balik..cabul betul mulut aku ni!!’
Entah apa mimpi Iskandar waktu tu..dia pergi tanpa kata..Faham bahasalah pula mamat ni dengan Nial…Agaknya itulah kepentingan wujudnya seorang lelaki dalam hidup seorang perempuan.. Penyelamat dan pelindung apabila berada dalam keadaan yang menyulitkan..Tapi, adakah Nial adalah penyelamat dan pelindung dalam hidupku?? Perit untuk aku mengiyakannya…

Nial mendukung Awish dan memimpin Ain..sementara aku memimpin Ain di sebelah tangan satu lagi..Ibarat macam keluarga bahagia…
Hairan aku pada waktu itu…tiap saat yang berlalu Nial senyap..sementara aku..sudah malas mahu membuka mulut..takut ia akan membuatkan anak-anakku terkejut sekiranya aku tidak dapat mengawal perasaan..Keadaan waktu itu hanya diriuhkan dengan gurau senda Awish dan Ain..

Aku biarkan keadaan begitu..biarlah…aku lebih senang begini kerana aku sudah puas bergaduh dengannya dan lebih tidak sanggup aku hadapi bila kisah hidupku dibuka kembali..yang hanya akan mengundang air mata ini dan membuatkan ia tak berhenti dari mengalir…
“Aya tak ada apa-apa mahu cakap dengan abang?”
Berbunyi juga suaranya akhirnya..Bukan aku menanti-nantikan dia memecahkan suasana pada waktu itu…tapi biasanya kalau dia senyap, ada aje silapku di matanya..Itulah perangainya yang sedari dulu yang tak pernah berubah..
Aku diamkan diri lagi..’dia nak marah!!Marahlah..biar rasa benci aku padanya kian bertambah dan akan membuatkan hidupku dan hidupnya tak akan ada sinar untuk bersama..biarkan!!
Aku sudah tidak mahu mengejar bahagia yang hanya akan menjanjikan keperitan hidup seperti masa lalu..
“Kenapa jadi sampai dia ajak kahwin..Aya masih isteri abang tau!!” nada marahnya sudah ketara sedikit…
‘Isteri?? Adakah aku masih isteri di hatinya setelah apa yang dia lakukan padaku dulu?’
“Saya tahu..saya tak pernah nafikan hakikat bahawa saya masih isteri orang..tapi tak macam orang lain..saya ni kan isteri yang tak reti nak jaga hati orang di sekeliling saya..seorang isteri yang curang!! Jadi apa lagi yang awak mahukan dengan isteri yang sebegini..Saya dah lepaskan awak dari dulu lagi..Cuma awak yang tak mahu lepaskan saya!”
Biar semua apa yang aku rasa aku lepaskan…Biarlah hatinya terasa sekalipun..Perasaan dalam hati ni sudah tak bisa dipendamkan lagi bila ia ditekan di sana sini..
“Aya please..” mungkin dia terkejut bila aku minta dilepaskan..
“Awak nak apa lagi sebenarnya..Jika awak datang ke sini semata-mata nak tunjukkan bahawa saya ni pesalah dalam hidup awak baik tak payah!! Kerana saya telah dapat hukuman atas kesalahan yang saya lakukan..”
“Abang tahu..Aya tak salah sayang..”
Aku mengeluh…’tak salah’ ..’sayang..’. Aku lemparkan pandangan dan melihat anak-anakku berkejaran di tepi pantai..Indahnya menjadi kanak-kanak..tak ada masalah..
“Abang nak betulkan silap abang yang pernah abang lakukan dulu”

Memang niat awal kedatangannya tadi ingin membetulkan keadaan yang kian rumit ini. Namun bila dilihat Aya dan Iskandar bercakap perihal kahwin tadi, dia terasa ingin marah kerana terlalu cemburu dan mangsanya..Aya..walaupun wanita itu tidak bersalah..Malah dia perasan tadi..dia terlalu cemburu buta..
“Silap awak?? Awak pernah buat silap ke? Kan selama ini saya yang silap..saya menantu yang jahat sampai sanggup tolak mama awak jatuh tangga..sampai kakinya patah dan tak sedarkan diri…kakak ipar yang suka menuduh adik kesayangan awak…dan..isteri yang curang! Jadi tak payahlah awak pujuk orang yang selalu melakukan kejahatan dan buruk perangainya ni,,”
“Aya..”
“Tak betulkah?”
“Abang minta maaf..abang tahu abang tak rasional waktu tu..abang mengaku”
“Saya siapa untuk maafkan awak..seandainya saya maafkan awak pun..keadaan tak akan berubah apa-apapun..saya tak mahu berdendam…Cuma perasaan dan hati ni tak akan tenang..malah sejak kembalinya awak dalam hidup saya..perasaan bersalah saya makin menebal..kerana awak dan keluarga awak..saya dan keluarga saya jadi mangsa..awak masih ada keluarga awak..tapi saya…papa, mama…along..dah tak ada di sisi saya..Jadi awak cakap kat saya..bagaimana saya boleh terima awak semula dalam hidup saya sedangkan di sini sakit..” kutujukan tangan ke dadaku..

Entah dari mana Awish datang ke arah kami..sepantas kilat aku menyapu air mata di mukaku..
“Papa…Awish nak ais krim”
“Kakak jugak..” Awish dan Ain menerpa papanya..
Itulah perkara yang paling anak-anakku suka mengenai Nial..Apa yang diminta oleh mereka berdua selalu ditunaikan oleh Nial..Malah Nial tidak pernah sekalipun berkata ‘tidak’ kepada mereka..jauh berbeza dengan diriku..Malah, aura kebapaan memang wujud dalam diri Nial..tidak pernah dibuat-buat..Tegakah aku untuk melawan takdir sedangkan aku tahu anak-anakku memerlukan seorang bernama bapa untuk hidup secara normal..

“Aya…abang tahu salah abang terlalu besar untuk Aya maafkan..tapi..demi Awish dan Ain…abang pinta Aya berikan abang peluang…Aya sanggup ke tengok mereka membesar tak seperti keluarga lain..”

Pandai betul Nial mengumpanku..Tapi kenyataan itu benar..Melihatkan kemesraan Awish dan Ain dengan Nial, aku sedar kenyataan itu..Ain pun mesra dengan Nial walaupun Ain bukan darah daging Nial…
“Anak itu bukan anak-anak awak…Buat apa awak susahkan diri ambil tahu hal mereka…”
‘Maafkan mama Awish..Ain’
“Aya! Jangan nak nafikan abang sebagai papanya!!”
“Saya tak nafikan…saya ni kan isteri yang cu..” tak sempat aku habiskan ayat ‘curang’ itu..sudah dipotong Nial membuatkan aku terkejut perut…
“Stop it..I said stop it..don’t you ever dare to said that word again!!”
Marah benar lagaknya..satu lagi perangainya yang tak pernah berubah..Seorang yang panas baran..Nasib baik anak-anak pada waktu jauh untuk mendengar suara Nial itu…
“Kenapa? Saya bukan cakap pada awak!! Tapi perkataan itu awak yang berikan pada saya..jadi kenapa awak nak marah” lembut sedikit aku berkata untuk melawan cakapnya yang diserang amarah itu…

Tidak semena-mena..air matanya yang mengalir kini menyebabkan aku yang terkejut..
“Tak bolehkah untuk kali ini Aya maafkan abang..Abang cuma minta satu lagi peluang..satu..” dia sudah melutut di hadapanku kini…


Apa lagi yang harus aku lakukan bila dia setekad ini…Tapi siapa diriku untuk memutuskan segalanya..Aku cuma berserah pada takdir…Bagiku…sekali sahaja kepercayaan yang aku berikan sudah dimusnahkan..tiada lagi makna kepercayaan untuk kali keduanya…

7 comments:

  1. ala aya..
    maafkan la nial tu..
    sian nial, awish pun perlukan papa die..
    sedeyh seyh...
    huhu..

    ReplyDelete
  2. aya..kemaafan adalah dendam yang terindah

    ReplyDelete
  3. huhuhu..dgn mmberi maaf, seseorg itu akn tenang..tp tu la..kite pon kne paham aya gak..sbb kn kisah silam die tu, die hilang sume ahli kuarga die..erm, aya maafkan la nial..watla demi awish..huhu..

    ReplyDelete
  4. x semudah utk mberikn kemaafan...
    even da beri kemaafan..
    sure stil ade parut yg x mungkin hlgn wt selame nyer..tol x..??

    ReplyDelete
  5. mmg x mudah utk kita utk memberikan sstu kemaafan..tp..adakalanya kita harus korbankan kesakitan diri kita terutamanya jika ia melibatkan perasaan seorang anak...spt pendpt nomie - "kemaafan adalah dendam yg terindah"...

    ReplyDelete
  6. alaaaa, aya nii. kesian danial. keluarga dia yg salah. bukan danial. *emo* hahaha

    ReplyDelete